Na rynku są dostępne różnego typu bramy wjazdowe. Producenci oferują modele szynowe czy samonośne. Zanim jednak zakupisz bramę, sprawdź, na jakie przepisy prawa musisz zwrócić uwagę, a dopiero potem skoncentruj się na jej funkcjonalności czy estetyce.
To, jaką bramę wjazdową wybierzesz dla swojej posesji, zależy przede wszystkim od tego, jaką ilością miejsca podjazdowego dysponujesz. Aby zapewnić sobie komfort i bezpieczeństwo wjazdu na posesję, powinieneś zaplanować prosty i wygodny sposób dojazdu do garażu i domu. Wybierając odpowiednią bramę wjazdową, kieruj się przede wszystkim rozwagą oraz dobrym rozplanowaniem dostępnego miejsca.
Podstawowe parametry bram wjazdowych
Jedną z wytycznych przy montażu bramy wjazdowej na posesję jest jej odległość od garażu oraz miejsca postojowego. Ważne jest, aby wjazd nie zajmował zbyt dużo miejsca oraz aby zapewniał Ci komfort i łatwe parkowanie. Wybór właściwej wysokości i szerokości bramy zależy w dużej mierze od Twoich potrzeb i upodobań. Przepisy mówią, iż szerokość wjazdu nie powinna być mniejsza niż 2,4 m, choć najwygodniejszą opcją byłaby brama o szerokości przynajmniej 3 m. Projektując podjazd, musisz zwrócić uwagę nie tylko na to czy Twój samochód zmieści się w bramie, ale również na promień, pod jakim będzie mógł on skręcić.
Jeśli chodzi o samochody osobowe, długość promienia waha się między 5 a 6 m, zaś w przypadku pojazdów dostawczych jest to około 6 – 7 m. Najwygodniej byłoby, gdyby odległość pomiędzy Twoją bramą wjazdową a zewnętrzną krawędzią drogi była co najmniej równa promieniowi skrętu. Pozwoli to na swobodne przejechanie samochodu prostopadle przez bramę. Jeśli odległość ta będzie mniejsza, musisz liczyć się z tym, iż auto, wjeżdżając na posesję pod kątem, prawdopodobnie będzie zawadzało o słupek i ścinało zakręt. Dlatego też możesz zainwestować w nieco szerszą bramę, o szerokości przynajmniej od 3,5 do 4 m. Możesz także pomyśleć o cofnięciu jej w głąb posesji o około 1,5 m.
Szerokość podjazdu dla działek wielkopowierzchniowych
W przypadku posesji wielkopowierzchniowych, brama zazwyczaj położona jest w dużo większej odległości od garażu. Jeśli więc jesteś właścicielem takiej działki, Twój podjazd powinien mieć odpowiednią szerokość. Dla jednego pojazdu w zupełności wystarczą 3 m, lecz jeżeli planujesz parkować na podjeździe większą liczbę aut, dla ich lepszego mijania, powinieneś pomyśleć o podjeździe przynajmniej 4- metrowym. Pamiętaj, aby wyznaczyć także miejsce dla bezpiecznego zawracania. Przy wyborze i montażu bramy wjazdowej liczy się przede wszystkim bezpieczeństwo i komfort. Istotne jest jednak też właściwe dopasowanie jej do stylu Twojego domu oraz reszty ogrodzenia w taki sposób, aby elementy te tworzyły ze sobą współgrającą całość.
Rodzaje bram wjazdowych. Bramy przesuwne
Wyboru właściwej bramy wjazdowej możesz dokonać, na przykład na podstawie ilości miejsca podjazdowego, jakim dysponujesz. W tym przypadku masz do wyboru dwie opcje. Pierwszą nich są bramy wjazdowe przesuwne. Tego rodzaju bramy idealnie sprawdzają się w szerokich działkach, gdzie odległość od podjazdu do garażu jest niewielka. Dzięki jednemu przesuwnemu skrzydłu, które nie zajmuje miejsca na podjeździe, brama ta może otwierać się na taką szerokość, jaka będzie dla Ciebie dogodna. Krańce tego typu bramy zaopatrzone są w prowadzący i skrajny słupek. Pierwszy z nich jest odpowiedzialny za prawidłowy ruch całego skrzydła oraz utrzymanie go w pionie, zaś słupek skrajny zabezpiecza bramę przed wysuwaniem się prowadnicy.
Przesuwne bramy wjazdowe można podzielić na dwa rodzaje ze względu na ich sposób poruszania się. Jedne z nich poruszają się za pomocą rolek po szynach- są to bramy szynowe, zaś inne nad powierzchnią podjazdu (zazwyczaj około 10-15 cm nad podjazdem). Takie bramy nazywamy samonośnymi. Bramy samonośne są bardzo łatwe w obsłudze ze względu na wbudowaną w nie przeciwwagę. Takie rozwiązanie pozwoli Ci na swobodne otwieranie i zamykanie, nawet gdy na podjeździe zalegają liście lub śnieg. Jedynym minusem tych bram jest to, iż zajmują one nieco więcej miejsca.
Zadbaj o szczegóły dla swojego komfortu
Szerokość bram przesuwnych raczej nie przekracza 20 m. Abyś mógł cieszyć się jej swobodnym przesuwaniem, powinieneś dokładnie zmierzyć odcinek ogrodzenia, po którym będzie poruszało się skrzydło bramy oraz usunąć z jego drogi wszelkie przeszkody. Zwróć także uwagę na położenie furtki w ogrodzeniu, gdyż źle dopasowana brama może ją zasłaniać.
Odpowiedzialne i właściwe użytkowanie bramy przesuwnej pozwoli na cieszenie się jej prawidłowym działaniem przez długi czas. W przypadku bram szynowych, musisz zadbać o jej czystość, gdyż zalegające nieczystości mogą powodować blokadę rolek, co znacznie utrudni, a nawet uniemożliwi Ci swobodne manewrowanie bramą. Przy montażu zwróć także uwagę na układ ogrodzenia, które powinno być proste i wystarczająco długie, aby bez przeszkód pomieścić skrzydło bramy.
Podział przesuwnych bram wjazdowych
Jak już mogłeś zauważyć, bramy przesuwne występują w dwóch wariantach. Zaliczamy do nich:
- Bramy szynowe, które działają na zasadzie przesuwania się skrzydła za pomocą rolek umieszczonych na szynie. Bramy te posiadają prowadnicę umieszczoną na słupku prowadzącym, która odpowiada za płynny ruch skrzydła oraz utrzymanie bramy w odpowiedniej pozycji. Wadą tych bram jest to, iż gromadzące się na szynie zanieczyszczenia w postaci piasku, śniegu czy też liści, utrudniają jej swobodne przesuwanie. Dlatego też pamiętaj o jej regularnym czyszczeniu, ponieważ wszelkie zaniedbania doprowadzą do szybkiego niszczenia się rolek. Pamiętaj także, że podczas temperatur poniżej zera brama może zamarzać, co ją unieruchomi.
- Bramy samonośne mają zazwyczaj wyższą cenę niż szynowe. Skrzydło w konstrukcji takiej bramy nie ma bezpośredniego kontaktu z podłożem, a słupek prowadzący wyposażony jest w rolki, po których może ono swobodnie się poruszać. Plusem w użytkowaniu tego typu bramy jest to, iż nie musisz zwracać aż takiej uwagi na gromadzący się śnieg, liście czy kawałki gałęzi, ponieważ nie zablokują one skrzydła jak w przypadku bram szynowych. Bramy samonośne posiadają w swojej budowie także znajdujący się na przeciwległym słupku chwytak, który pomaga między innymi w ustalaniu położenia skrzydła w zamkniętej pozycji bramy. Im szerszą bramę samonośną zdecydujesz się zamontować, tym większy będzie jej ciężar. Dlatego też często poleca się w tym przypadku montaż automatycznego sterowania bramą.
Rozwierne bramy wjazdowe
Rozwierne bramy wjazdowe sprawdzają się szczególnie w przypadku wąskich działek. Ich budowa znacznie różni się od bram przesuwnych, gdyż w przeciwieństwie do nich, bramy rozwieralne posiadają jedno lub dwa skrzydła zamontowane na bocznych filarach ogrodzenia za pomocą zawiasów. Posiadają również rygiel blokujący bądź ogranicznik, których zadaniem jest ochrona przed samoczynnym otwieraniem się bramy. Dużym plusem tego typu bram jest to, iż w przypadku, gdy odległość od bramy do zewnętrznej krawędzi drogi jest mniejsza niż promień skrętu, możesz cofnąć ją w stosunku do linii ogrodzenia w głąb swojej działki.
- W bramach dwuskrzydłowych każde skrzydło ma zazwyczaj około 3 m szerokości. Aby brama taka dobrze funkcjonowała, musisz zadbać o jej odpowiedni montaż, który zapobiegnie opadaniu skrzydeł lub wyeliminuje trudności w domykaniu. Skrzydła muszą być też zamontowane tak, aby nie zachodziły na siebie.
- Bramy jednoskrzydłowe montowane są przeważnie na długich podjazdach, a ich skrzydło jest znacznie dłuższe i cięższe. Ich szerokość nie powinna przekraczać 3 m. Bramy jednoskrzydłowe posiadają także rygiel blokujący bądź metalowy ogranicznik.
Bramy na pilota
Automatyczne otwieranie bramy zapewni Ci niewątpliwie ogromny komfort użytkowania. Napęd bramy na pilota powinieneś dobierać przede wszystkim na podstawie ciężaru całej konstrukcji oraz tego, jak często będzie ona użytkowana. Możesz w tym przypadku wybrać pomiędzy napędami z siłownikami o większej lub mniejszej mocy, przy czym te pracujące z większą mocą są droższe, jednak wytrzymują większe obciążenie i wolniej będą się zużywać.
Bezpieczeństwo i komfort wjazdu na posesję w dużej mierze zależy od Twojego podjazdu oraz bramy wjazdowej. Przy wyborze bramy garażowej kieruj się dostępnym miejscem, podjazdem, a dopiero potem jej funkcjonalnością.